Saturday, March 14, 2015

תסריט - סטייל - לופ

ללא תסריט לא עושים סרט. התסריט הוא השלב שבו אנחנו מסדרים את המגירה המבולגנת של הרעיונות בראש לכלל סיפור מסודר, שבו מוגדרים אבני היסוד של הסיפור - הדמויות, הרקע שלהן, המניעים, המקום ולמה כל זה צריך לעניין אותנו

שלבי הכתיבה לרוב הם
סינופסיס קצר - תקציר הרעיון. זהו שלב הכרחי. כבר מההתחלה אנחנו צריכים לדעת מה הסיפור, לאן הוא הולך, מה הפואנטה. אחרת נסתבך
טריטמנט - הסיפור בהרחבה על התפתלויותיו, ללא דיאלוגים. שלב מומלץ אך לא תמיד הכרחי, תלוי בגודל התסריט, אם עובשים מול תסריטאי חיצוני וכו
תסריט דיאלוגים במספר גרסאות = דרפטים
דרפט סופי שלרוב נכתב אחרי הקראה

סוג התסריט משתנה לפי הצורך. תסריט לקליפ למשל יהיה ללא דיאלוגים, ויתמקד בפירוק השיר לפי הסיפור. תסריט לסרט עם שחקנים לעומת זאת דורש הרבה הקראות כדי להגיע לגרסא סופית ועשוי להשתנות אף לאחר בחירת השחקנים

יש לציין שהתסריט הוא משחק מקדים והיות שהסרט רק על הנייר אזי במציאות עשויים לחול שינויים רבים תוך כדי תנועה

יש דרכים רבות לכתוב סיפור אך רצוי שיכללו שלושה אלמנטים בסיסיים
1
אקספוזיציה - הרקע לסיפור המעשה
2
עלילה ברורה עם נקודות מפנה, משבר ופיתולים
3
הסוף צריך להתוות את הדרך שבה הולכים

שפת התסריט
לא כל אחד כותב באותה רמה וזה לא כ"כ חשוב, כל עוד מורגש שהסיפור כתוב בצורה ברורה ועקבית. כמו כל דבר, ברגע שיש לנו טביעת אצבע סיפורית הרי שהרמה תלך ותתמקצע
חשוב מאד שהסיפור והדיאלוגים ישמעו אותנטיים לתמונת העולם שלה, גם אם הסיפור עצמו מופרך. זה צריך להיות אמין
דרכי הכתיבה הן מגוונות. אפשר להמציא את הסיפור מתוך העולם הפרטי, אפשר לבסס אותו על סיפור קיים ואפשר לקחת דיאלוגים רדי-מייד מתוך המציאות. משפטים שאנו שומעים בקפה, באוטובוס, ברחוב

דוגמאות - מקש הרווח של ערן הדס

שירת הסטיקרים - הדג נחש





סטייל

בחירת הז'אנר של הסרט מהותית גם לסגנון הויזואלי וגם לאופי התסריט. אם נחליט לביים קומדיית ערפדים או בי מובי, זה יראה ויכתב שונה מאד מסרט הרהורים אקזיסטנצאליים או מדוקו ראליטי.  ףךי

כדאי מאד לחקור ולבדוק את כללי הז'אנר שאנחנו פועלים בתוכו היות שזה יקצר לנו הרבה תהליכים ובעיות בכתיבה

B Movies



בלוג סרטי טראש
http://www.trashfilmblog.com/


לופים




No comments:

Post a Comment